top of page

הכלים הפסיכולוגיים של פיל סטאטס


נפש האדם, פסיכולוגיה, טיפול והתפתחות אישית, מודע ותת-מודע וכו׳, הם חלק מתחומי העניין שלי, גם בזכות הקשר לעולם העיצוב וחוויית המשתמש בהם אני עוסקת וגם בפני עצמם. מסיבה זו צפיתי לאחרונה בסרט ״פיל סטאטס - הכלים״ שמשודר בנטפליקס.


פיל סטאטס הוא פסיכיאטר אמריקני, שפיתח כלים ייחודיים לשימוש בטיפולים שלו. בסרט המעניין שיצר מטופלו של סטאטס, הבמאי ג׳ונה היל, מתקיים דיאלוג בין השניים וכך נבנה הסיפור.

היל פותח בכך שמספר שהסיבה ליצירת הסרט היא רצונו להפיץ את השיטה הייחודית ולספר לעולם על העזרה המשמעותית שקיבל מסטאטס, ויכולתי להבין כיצד.



מה שמעניין ושונה זה שתוך כדי הסרט, אנחנו, הצופים, מקבלים גישה גם לעולמו הפסיכולוגי ולסיפורו האישי של הפסיכיאטר עצמו, למצבו הגופני ולרגשותיו, מה שבדרך כלל שמור בעלטה ומאחורי כללים די נוקשים בעולם הטיפול.


בתחילת הסרט מתואר אחד הכלים בהם סטאטס משתמש שעוזרים למטופליו - ציורים פשוטים על כרטיסיות שהוא מצייר תוך כדי הפגישות ונותן להם, לצורך עזרה ועבודה בין הפגישות.

הוא אומר כך: ״הכרטיסים מצליחים להפוך רעיונות גדולים לתמונות פשוטות וזו דרך לתקשר עם המטופל״

וגם: ״כשהמטופלים הביטו בכרטיס, התקיים בינינו קשר, חיבור.״


באופן טבעי, זיהיתי את האמירות האלה גם מעולמי המקצועי שמחבר בין התצוגה הויזואלית של הרעיונות, לאדם ולפסיכולוגיה שמאחורי הבחירות העיצוביות, וגם מסיבה זו מיד התחברתי לגישה.


הקשר בין פסיכולוגיה לדימויים חזותיים הוא משמעותי. אמצעים ויזואליים הם כלים רבי עוצמה לתקשורת, ויש להם את היכולת להשפיע על הרגשות, המחשבות וההתנהגות שלנו. המחקר הפסיכולוגי מספק ידע רב על האופן שבו אנו תופסים ומעבדים מידע חזותי, וידע זה יכול להשפיע על האופן שבו דימויים חזותיים נוצרים ומשמשים את האדם.


היבט אחד של הקשר בין פסיכולוגיה לדימויים חזותיים הוא תפקיד התפיסה. התפיסה שלנו לגבי מידע חזותי מעוצבת על ידי מגוון גורמים, כולל ההקשר שבו התמונה מוצגת, הניסיון והידע הקודמים שלנו, והאופן שבו המוח שלנו מעבד את המידע. הבנת הגורמים הללו יכולה לעזור למעצבים ליצור דימויים חזותיים שמשרתים את הרעיון והמסר הרצויים.


תמונה שווה אלף מילים

היבט חשוב נוסף הוא תפקידם של דימויים חזותיים בתקשורת לא מילולית. תמונות יכולות לשמש להעברת מידע, רגשות ומסרים, והן יכולות להיות יעילות במיוחד במצבים שבהם מילים לבדן עשויות שלא להספיק. לדוגמה, תמונה יכולה לשמש להעברת מידע מורכב בצורה קלה להבנה, או לעורר רגשות שקשה להביע באמצעות מילים.


יתר על כן, שימוש בדימויים חזותיים מסוגל להשפיע על התפיסה, לעורר רגשות ואף לנטוע רעיונות ומסרים בתודעה ובזיכרון האנושיים ולעצב אותם וכך להשפיע על המחשבה, הרגש וההתנהגות.


יישום עקרונות פסיכולוגיים בעיצוב

הפסיכולוגיה מספקת עקרונות ותיאוריות שיכולים לעזור למעצבים להבין כיצד אנשים תופסים ומעבדים מידע חזותי. פסיכולוגיה ועיצוב גרפי שלובים זה בזה בכמה אופנים, כשאלמנטים חזותיים מעוצבים כדי לעורר רגשות ספציפיים ולהעביר מסרים ספציפיים.


הפסיכולוגיה של הצבעים והשפעתם על הרגש וההתנהגות, לדוגמה, מהווה גורם חשוב בבחירות עיצוביות. כך לשימוש בצבע אדום תהיה השפעה מחממת ומעוררת, לעומת שימוש בגוונים כחולים וקרירים, שישרו תחושות ורגשות אחרים.


באופן דומה הפסיכולוגיה של התפיסה יכולה להשפיע על האופן שבו אלמנטים ויזואליים מאורגנים וממוקמים כדי להנחות את עינו של הצופה ולהפנות את תשומת הלב למידע החשוב ביותר וליצירת היררכיה במידע. כך כותרות למשל יופיעו בגדול יותר או בצורה מובחנת בהשוואה למלל רץ, קריאה לפעולה תקבל כפתור או מתחם מוקצה ייחודי על מנת להניע את המשתמש ללחיצה או לאפשר אוריינטציה בנכס הדיגיטלי.


אלה שתי דוגמאות לשימוש בעקרונות פיסכולוגיים בתקשורת החזותית, וישנם עוד קשרים רבים בין עיצוב והתפיסה האנושית.


אנו למדים כי בבסיס השימוש של סטאטס בכרטיסיות עומדת הצרנת הרעיונות והסתייעות ביעילות הויזואלית הטבעית לאדם משחר היותו בתהליכים הטיפוליים. בהמשך, בנוסף לאיור, אנו מתוודעים במהלך הסרט לכלים הנוספים בהם משתמש ומציע סטאטס לחיים טובים יותר.


למי שזה מדבר אליו, מומלץ. חפשו בנטפליקס ״פיל סטאטס- הכלים״ או לחצו כאן



bottom of page